Yoga stijlen

Yoga 

Yoga is een reis naar innerlijke bewustwording, evenwicht en balans. Het is een methode die je leert de geest tot rust te brengen en de gezondheid te bevorderen, waardoor je beter in balans komt met jezelf en de omgeving.

De Yoga houdingen, of Asanas, en rekoefeningen trainen elk deel van het lichaam en hebben een positieve uitwerking op de klieren, zenuwen en andere inwendige organen. Door het loslaten van fysieke en mentale spanningen komen er enorme hoeveelheden energie vrij.

De Yoga ademhalingsoefeningen, of Pranayma, revitaliseren het lichaam, helpen je bij het vinden van innerlijke rust en heeft een kalmerende en verfrissende uitwerking. Het doel van de yogi is niet een perfecte uitvoering van de houdingen, maar de mogelijkheden en grenzen van het eigen lichaam te leren kennen, hanteren en beheersen.

Het beoefenen van yoga heeft veel positieve effecten:

  • Lichaam wordt soepeler
  • Spijsvertering wordt bevorderd
  • Ademhaling wordt verbeterd
  • Geeft lichamelijke en geestelijke ontspanning
  • Men wordt alerter, helderder en energieker
  • Geeft zelfinzicht, zelfacceptatie en daardoor zelfvertrouwen

YOGA STIJLEN

Studio MK kenmerkt zich door de enorme gedrevenheid om hun passie en professie, levenswijze en -wijsheden, uit te dragen in hun creatieve, uitdagende en inspirerende lessen. De persoonlijke aandacht in de uitvoering van de lessen is en blijft essentieel. Yoga is een belevenis. Een ervaring die Studio MK iedereen gunt.

Uniek is de variatie in het aanbod Yoga lessen, welke zijn opgebouwd uit deze verschillende yoga stijlen:

Critical alignment is het doorbreken van vastzittende lichaamsstructuren en stress door middel van beweging. Een goede alignment wil zeggen dat je lichaam zonder spanning vrij kan bewegen. Deze methode is ontwikkeld door Gert van Leeuwen.

Ayur-yoga therapie verbindt traditionele yoga en ayurveda met de moderne wetenschap van de functionele  anatomie en spierfunctiewetenschap. Deze vorm van yoga focust zich op de oorzaak van een klacht welke middels individuele oefeningen wordt aangepakt voor een optimaal effect te creëren.

Triggerpoint yoga maakt gebruik van de punten (triggerpoints) in je lichaam die, zodra er druk op wordt uitgeoefend, de spierspanning afneemt zodat zowel de spier als jij zelf ontspant.

Do in yoga werkt vanuit je innerlijke kracht en rust om je een houvast te geven in de hectische maatschappij. Het is een combinatie van strekkingen, zelfmassage en ademsoefeningen die er voor zorgt dat je energie opwekt en je balans brengt tussen de natuurkrachten yin en yang.

Yin yang yoga verschilt van andere yoga vormen doordat deze yoga gericht is op het losmaken van de spieren in plaats van het actief aanspannen van spieren. Het dieperliggend bindweefsel en gewrichten wordt versoepeld en versterkt. Wat resulteert in een mooie houding en soepeler lichaam.

Wat is mediteren ? Mediteren wordt al duizenden jaren gebruikt om fluctuaties van de geest te kalmeren. Binnen de traditionele Yoga wordt meditatie omschreven met het begrip ‘Dhyana’. Dhyana is het langdurig en ongestoord focussen op één object. Wanneer we in staat zijn om een aaneengesloten periode ononderbroken te concentreren op één object, dan zijn we aan het mediteren.

Pranayama is het bewust regulieren van de in- en uitademing. Het helpt je om de borstkast te verruimen, de opname van zuurstof te verhogen, het bewustzijn van de ademhaling te vergroten en de geest te kalmeren.

Prana yoga flow is een dynamische yoga met een vloeiende stroming van beweging adem en bewustzijn. Deze yoga veroorzaakt een helende en sterke energiestroom, vitaliteit en alertheid. De onderbroken aandacht (flow) voor de houdingen zet piekeren om in rust en ruimte in het hart en hoofd.

Asthanga is een yoga methode die het parallel lopen van de adem betrekt met een toenemende reeks houdingen. Het is een zeer intensieve yoga vorm dat je gegarandeerd laat zweten. Dit zorgt ervoor dat de spieren en organen zich reinigen, met als resultaat een versterkte lichaamscirculatie, een sterk lichaam en een ontspannen geest.

Hatha Yoga  bestaat uit houdingen en oefeningen waarbij alle spieren in het lichaam gebruikt worden. De oefeningen zijn er op gericht je bewust te maken van de spanning in het lichaam. Spanning maakt de spieren kort en stijf, waardoor je belemmerd wordt bij het maken van bewegingen. Ook wordt daardoor de doorbloeding in spieren en organen minder. Uiteindelijk zorgt het voor allerlei klachten: nek-, schouder- en rugklachten, concentratie- en ademhalingsproblemen.