Nieuwsbrief oktober 2019

Lieve lezer,

We zijn er weer met onze nieuwsbrief, evenals Manja & Ronald die weer terug zijn van hun vakantie in Bali. In deze nieuwsbrief kun je meer lezen over de nieuwe cursus: Introductie in yin yoga! Daarnaast deelt Manja haar kennis over de meridianen in de herfst en bijpassende oefeningen en tips, waaronder de verschillende massages die wij aanbieden. Mary heeft een prachtig stuk geschreven over ‘Seasonal Insights’. Tot slot, komt de informatiebijeenkomst over systemisch werk en familieopstellingen van Wineke & Harry Nijenhuis eraan: op zaterdag 12 oktober 11.30. Ook nieuwsgierig? Er is nog plek, dus geef je deelname door.

Let op per januari 2020 zullen de abonnement kosten met 1 euro worden verhoogd.

Introductie in Yin Yoga op zaterdagochtend

Het najaar is van start gegaan en de dagen zijn donkerder en korter en dat betekent de perfecte tijd voor yin yoga! We zoeken instinctief naar meer rust, kalmte en keren naar binnen met onze aandacht. Yin yoga is een langzame, rustige en meditatieve yoga vorm en de houdingen die worden beoefend zijn laag bij de grond. De focus van yin yoga is het ontspannen van de spieren waardoor het bindweefsel en de gewrichten meer ruimte krijgen en worden gehydrateerd. Het bindweefsel ondersteunt, verbindt en beschermt onze organen en geeft ons lichaam structuur. De kracht van yin yoga is dat je langer in de houdingen blijf, , zo’n 3 tot 5 minuten om je lichaam daadwerkelijk de tijd en ruimte te geven om te ontspannen. Je gebruikt je lichaam niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om meer in je lichaam aanwezig te zijn. Binnen de yin yoga is het uitgangspunt dat elk lichaam en skelet anders is en daarom is er geen ‘one size fits all’ principe voor de houdingen. Yin yoga stimuleert daarnaast ook de organen en energiebanen.

Wil je zelf de effecten van yin yoga ervaren? Dan is de 4 weekse introductie curus helemaal voor jou!
Tijdens deze cursus zullen we verschillende yin houdingen gaan beoefenen en kun je zelf ervaren hoe het is om langer in een houding te blijven. De lessen vinden plaats op zaterdagochtend : 8.30 – 9.45u. De data voor deze cursus zijn: 26 oktober, 2, 9 & 16 november. De investering voor deze cursus is 35 euro. Kun of wil je niet de volledige cursus doen, dan ben je welkom om een losse les mee te doen voor 9 euro per keer. Voor meer informatie en registratie: contact@yogaenpilates.nl

De herfst & meridianen

De herfst is in volle gang en veel mensen zijn verkouden en hebben last van een verstopte neus. Vanuit de oosterse geneeskunde (acupressuur) zijn er verschillende punten die goed kunnen worden ingezet bij najaars klachten. De oosterse kijk op het lichaam gaat uit van een systeem van meridianen, energiekanalen, waardoor de levensenergie stroomt. Deze meridianen zijn te vergelijken met rivieren of bloedvaten, maar zijn niet tastbaar of zichtbaar. In het najaar staan 2 meridianen centraal: de longen en dikke darm meridianen. Zij spelen een belangrijke rol bij het op peil houden van onze weerstand. Als deze uitbalans zijn, kunnen er klachten ontstaan zoals verkoudheid, griep en keelontsteking of pijn in de schouders of eczeem.

Tips om de long & dikke darm energie in balans te brengen.

Studio MK biedt een speciale Indonesische massage (Ceroh) aan, die goed kan helpen om verkoudheidsklachten te verminderen.
Ceroh is een schraap techniek die wordt toegepast als je verkouden bent of een griep voelt opkomen. In Indonesië gebruikt men hiervoor een koper muntje, maar het kan ook met een Chinese Guasha steen. De Ceroh massage kan op de rug en het long gebied ingezet worden. Door de sterke doorbloeding kunnen er tijdelijk rode strepen ontstaan. De kosten zijn 32 euro voor een 40 minuten behandeling.

Naast deze Indondesische massage vorm, kun je jezelf ook trakteren op een Chinese (Tuina) massage. Deze massage vorm richt zich op het openen en stimuleren van de meridianen. De door accupressuur verkregen ontspanning is een middel tot algehele gezondheidsverbetering. Maar ook diverse veelvoorkomende kwaaltjes zijn uitstekend met accupressuur te verhelpen, bijvoorbeeld bij hoofdpijn, nekpijn, rugpijn, de tennisarm en de ‘computerkwaal’ RSI. Wil je dit eens ervaren en kennismaken met Harry Nijenhuis, maak dan een afspraak.

Kriebelhoest
Een zeer effectief acupressuur punt bevindt zich op je arm ter hoogte van je elleboog. Door dit punt regelmatig te masseren stimuleer je je circulatie en voel je dat je keel minder droog wordt. Hierdoor wordt de kriebelhoestprikkel minder. Bij kinderen is vaak het rustig vasthouden al voldoende om ze te ontspannen waardoor ook de kriebel minder wordt. Dit punt is wel vaak gevoelig en pijnlijk als ze hoesterig zijn, dus zachtjes masseren.

Verstopte neus

Dit acupressuur punt niet stimuleren bij zwangerschap.
Dit acupressuur punt kan helpen om beter te kunnen ademen bij verkoudheid. Dit punt kan heel gevoelig zij,n dus begin rustig aan en houd het bijvoorbeeld enige minuten rustig vast of masseer het zachtjes.

Fijn bij verkoudheid
Als je last hebt van een verstopte neus tijdens de verkoudheid, kan dat ervoor zorgen dat je slecht slaapt en ook overdag kost het veel energie omdat je niet vrij door je neus kunt ademen. Vanuit de acupressuur is er een fijn punt net naast je neus dat je kunt stimuleren waardoor je zult merken dat snot loskomt en je meer ruimte krijgt.

Extra energie
Wrijf met je knokkels lekker warm op beide bovenbenen. Ook fijn als je s’middags een dipje krijgt. Je zult merken dat je dan ook minder behoefte hebt aan zoetigheid om je energieker te voelen.
Oefeningen om je long & dikke darm energie in balans te houden/brengen

Strekking voor het borstgebied
Deze oefening kun je zittend of staand uitvoeren. Haak je duimen achter je rug. Adem in en strek je armen iets van je rug af. Voel je schouderbladen naar elkaar toe bewegen. Borstgebied wordt gestrekt. Adem lang uit en keer weer terug in je uitgangspositie. Herhaal dit een aantal keren.

Strekking voor je nek
Vanuit een kleermakerszit zet je je rechterhand naast je op de grond. Buig je linkeroor je naar je linkerschouder.
Voel de strekking aan de rechterkant van je nek. 3 ademhalingen, wissel. Herhaal dit 3x.

Oefening voor meer ademruimte
Vanuit een kleermakerszit, til je rechterarm op tot iets boven schouderhoogte, duim wijst omhoog iets naar achter. Draai je rechterarm nu verder door naar achter, totdat je een aangename strekking voelt aan de binnenkant van je arm. Deze houding geeft meer ademruimte.

Strekking voor de onderarmen en polsen
Ga op handen en knieën zitten, met je handen recht onder je schouders en je knieën recht onder je heupen. Draai nu je handen om, zodat je handbruggen op de grond staan in plaats van je handpalmen, je vingers wijzen naar je toe. Je voelt nu de voorzijde van je onderarmen strekken.
LETOP! Voer deze oefening voorzichtig uit, want de polsen en onderarmen kunnen heel stijf zijn. Als ze soepel aanvoelen, leun dan vanuit deze houding iets naar achter om de stretch te verdiepen. 5 ademhalingen. Kom daarna weer terug op handen en knieën. Draai nu je handen zodat je duimen naar buiten wijzen en je vingers naar je toe, handpalmen zijn op de grond. 5 ademhalingen. Schut de polsen los.

Gapen
Gapen zorgt ervoor dat er meer zuurstof in je bloed komt. Wrijf met beide handen over je gezicht bij je mond en neus. Rek je vervolgens uit en open je mond. Kijk op een inademing naar boven met je armen omhoog en naar achteren uitgestrekt. Probeer te gapen. Laat je armen zakken op een uitademing.


Seasonal Insights

Every autumn, as I watch Nature doing her thing, I am struck by how easy and effortless she makes it all look. Abandoning all effort and all resistance, she just quietly surrenders to what is.
We see and feel the shift as our part of the earth tips away from the sun. With less light, temperatures cool and we watch as Nature responds with beauty, grace and ease. She meets her changing environment just as it is and simply recycles her energy, moving in perfect harmony with her world as it is.
Making space for the coming season of rest and regeneration, she sees to her needs. And make no mistake … it is an inside job. We observe things happening on the surface, such as the beautiful fall colors, leaves falling and harvests in progress. But her real work is happening below the surface as she shifts her energy and prepares herself and her space for a long, delicious dive into stillness. Perhaps we can learn something about ourselves by watching Nature move through this season of change. We can enjoy the show consciously, allowing all the external changes to remind us about our own inner world … our own “inside job”.
The invitation in autumn is to let what is coming come. The practice is: surrender, ground, prepare, rest back, enjoy. Be sure you take some moments to stop, be still, and feel all the changes that are happening around you and also inside of you. As you settle deeper into the season, you may feel a natural urge for more quiet time and things that feel cozy or comforting. Whatever comes up, honor the process, make space for it. Be grateful. Breathe. And let yourself simply “fall” in love with this season of change.